Sammenligning 2
Baker to litt større brød, og bruker kun øko-mel i øko-brødet, og vanlig mel i det konvensjonelle brødet.
Dette er melet jeg brukte:
øko-mel
Dette er melet jeg brukte:
øko-mel
Vanlig mel:
Oppskrift:
300 g siktet mel
200 g sammalt
3 - 3,5 dl kaldt vann (litt mere i øko-deigen)
1 ts salt
Det virker som om øko-melet trenger litt mere vann, den ble også tørrere, selv om den fikk litt mere. Det kan vel henge sammen med at det sammalte konvensjonelle melet er grovere.
Slik så deigene ut:
Vanlig mel
Øko-mel
Deigene hevet på kjøkkenbenken i ca. 8 timer, og jeg mener at den da var hevet til ca. dobbel størrelse - vanskelig å si. Den kunne helt sikkert ha hevet lenger uten å ta skade av det, kanskje prøve det neste gang. Det var ingen forskjell å se på deigene.
Knadde ut deigene og la dem på bunnsiden av en stekeplate, med masse maismel under. La over et håndkle. Lot dem heve ca. 1 time, og greide å "riste" dem over på den varme bakesteinen. På den måten falt de ikke sammen på samme måte som når jeg må løfte dem over. Men de var fortsatt ganske flate.
Satte dem i midterste rille på 225 grader. Hev inn 5-6 isbiter for å få damp.
Sjekket dem etter ca. 45 min, da så jeg at undersiden virket merkelig myk og full av maismel. Tok dem da av bakesteinen og satte dem på rist nederst i ovnen med undervarme i ca 10 min til.
Brødene ble bra, men hevet ikke nok i høyden, og undersiden sprukken og rar, som bildet viser. Maismelet? Måtte sope av en del maismel med et håndkle. Var deigen for våt? Jeg syntes den virket helt perfekt.
Undersiden.
Brødene var mere eller mindre like, på tross av ulikt mel. Så det er ikke forskjell på øko og vanlig mel som spiller inn.








Kommentarer
Legg inn en kommentar