Sammenligne mel

Ville gjøre et eksperiment med å sette to like brøddeiger, bare med to forskjellige meltyper (konvensjonelt og økologisk). Hjemme fra Krakow lagde jeg en starter. Surdeigen hadde da stått i kjøleskapet i nesten en uke uten å bli matet. Men neste morgen så starteren veldig bra ut, hevet masse. Brukte forresten en liten skål istedenfor bakebollen, slik jeg har gjort i det siste. Tror dette er bedre, - starteren blir mere konsentrert og vokser mere i høyden. Den så i alle fall veldig bra ut.

Skulle så sette brøddeigene, men fant ut at jeg manglet øko-siktet hvetemel. Så jeg brukte konvensjonelt siktet.


og ulike sammalt typer:

 

200 g fint
100 g sammalt
Litt salt
Ca. 2 dl vann
Deigen ble ganske våt:


 

Øko                                                               Konvensjonell

Deigene stod i 4 timer. Det viste seg at deigen med det økologiske melet hevet noe bedre. Dette var kanskje fordi det sammalte melet var finmalt, mens det konvensjonelle var grovt – eller fordi økodeigen var litt våtere. Vanskelig å si.

Også etter å ha knadd ut brødene hevet øko-brødet best:



Neste gang, legg et håndkle over, så det ikke tørker ut så veldig.
Før det går i ovnen:


Neste gang, prøv å lirke brødet over på steinplata, så det ikke faller sammen. Så en fin snutt på youtube som viste hvordan man kan gjøre det. Hemmeligheten er bra med maismel under.
De ferdige brødene var ikke mye forskjellig i størrelse, men det konvensjonelle hadde brutt litt igjennom. I alle fall smakte det supergodt.


"Øko"- brødet til venstre.



Lagde også pizza i dag. Ble dessverre ikke så sprø, må prøve uten mozarella neste gang, det virker som det blir for vått. Men den ser god ut, og smakte godt også.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

8.oktober - nemåne (94%)

6.oktober - fullmåne