Sammenligne mel
Ville gjøre
et eksperiment med å sette to like brøddeiger, bare med to forskjellige
meltyper (konvensjonelt og økologisk). Hjemme fra Krakow lagde jeg en starter.
Surdeigen hadde da stått i kjøleskapet i nesten en uke uten å bli matet. Men
neste morgen så starteren veldig bra ut, hevet masse. Brukte forresten en liten
skål istedenfor bakebollen, slik jeg har gjort i det siste. Tror dette er
bedre, - starteren blir mere konsentrert og vokser mere i høyden. Den så i alle
fall veldig bra ut.
Skulle så
sette brøddeigene, men fant ut at jeg manglet øko-siktet hvetemel. Så jeg
brukte konvensjonelt siktet.
og ulike
sammalt typer:
200 g fint
100 g
sammalt
Litt salt
Ca. 2 dl
vann
Deigen ble
ganske våt:

Øko Konvensjonell
Deigene stod
i 4 timer. Det viste seg at deigen med det økologiske melet hevet noe bedre.
Dette var kanskje fordi det sammalte melet var finmalt, mens det konvensjonelle
var grovt – eller fordi økodeigen var litt våtere. Vanskelig å si.
Også etter å
ha knadd ut brødene hevet øko-brødet best:
Neste gang,
legg et håndkle over, så det ikke tørker ut så veldig.
Før det går
i ovnen:
Neste gang,
prøv å lirke brødet over på steinplata, så det ikke faller sammen. Så en fin snutt på youtube som viste
hvordan man kan gjøre det. Hemmeligheten er bra med maismel under.
De ferdige
brødene var ikke mye forskjellig i størrelse, men det konvensjonelle hadde
brutt litt igjennom. I alle fall smakte det supergodt.
"Øko"- brødet
til venstre.
Lagde også
pizza i dag. Ble dessverre ikke så sprø, må prøve uten mozarella neste gang, det
virker som det blir for vått. Men den ser god ut, og smakte godt også.










Kommentarer
Legg inn en kommentar