8.oktober - nemåne (94%)

Laget en vanlig starter og lot det stå over natt.  (2 sp sk surdeig, 2 fint mel 1 sammalt mel)

Brukte dette melet:

 

Lagde deig på morgenen av ca. halvparten grovt og halvparten fint mel. Lagde deigen så tørr som mulig, for at brødet ikke skulle sige ut. Har egentlig aldri lagd så tørr deig, så det blir spennende å se. Satte deigen i ovnen med en kjele varmt vann. Måtte ta den ut en stund, siden Friede skulle varme rundstykker.
Hevet 4 timer. Satt det inn i ovnen igjen med varmt vann under. Måtte ta det ut når jeg satte på ovnen. Hevet ca. 1 t til sammen.


Slik så det ut etter heving.


Slik så det ut da jeg satte det inn til steking. Sank litt sammen da jeg flyttet det over på bakesteinen.


Ca.50 min midt i ovnen. Trodde det hadde hengt seg fast, men det hadde det ikke. Brukte ikke maismel under.


Ser jo ganske fint ut, men litt tungt.




Det skal sies at jeg brukte så kort tid som mulig på dette, med varm-heving, siden Friede ønsket seg nytt brød i dag.
Absolutt litt for tungt. Deigen var nok litt for tørr også, som gjør at skorpa litt for lett faller av ved skjæring. Men det smaker jo godt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sammenligne mel

6.oktober - fullmåne