8.oktober - nemåne (94%)
Laget en
vanlig starter og lot det stå over natt.
(2 sp sk surdeig, 2 fint mel 1 sammalt mel)
Brukte dette
melet:


Lagde deig
på morgenen av ca. halvparten grovt og halvparten fint mel. Lagde deigen så
tørr som mulig, for at brødet ikke skulle sige ut. Har egentlig aldri lagd så
tørr deig, så det blir spennende å se. Satte deigen i ovnen med en kjele varmt
vann. Måtte ta den ut en stund, siden Friede skulle varme rundstykker.
Hevet 4
timer. Satt det inn i ovnen igjen med varmt vann under. Måtte ta det ut når jeg
satte på ovnen. Hevet ca. 1 t til sammen.
Slik så det ut etter heving.
Slik så det
ut da jeg satte det inn til steking. Sank litt sammen da jeg flyttet det over
på bakesteinen.
Ca.50 min
midt i ovnen. Trodde det hadde hengt seg fast, men det hadde det ikke. Brukte
ikke maismel under.
Ser jo
ganske fint ut, men litt tungt.
Det skal sies
at jeg brukte så kort tid som mulig på dette, med varm-heving, siden Friede
ønsket seg nytt brød i dag.
Absolutt
litt for tungt. Deigen var nok litt for tørr også, som gjør at skorpa litt for
lett faller av ved skjæring. Men det smaker jo godt.






Kommentarer
Legg inn en kommentar