8.oktober2017


Dette er det beste brødet jeg har bakt. Det bakte jeg 29. eller 30. september ved stigende ca. halv måne – 2 surdeigsbrød. Og det var de første jeg bakte på bakestein – bortsett fra de som jeg lot heve på en kald stein, så de satte seg fast. Jeg brukte polenta-maismel under, fordi jeg hadde ikke noe annet. Ca. 1/3 grovt og 2/3 fint mel – minst. Sikkert noe mere fint som ble tilsatt i knaprosessen. Husker dessverre ikke hva slags mel det var (økologisk?). Brødet var ganske lite da jeg knadde det ut, men det hevet seg bemerkelsesverdig under baking. Kanskje det er lurt å bake små brød, så  de ikke eser ut til alle kanter og blir flatt?




Dette brødet er et av de første jeg bakte med surdeig. Bakt med form og bakepapir, for at det ikke skal sette seg fast. Fryst ned, og bildet er tatt flere dager etter at det er tatt opp igjen. Fortsatt helt ok.
Mye grovt mel, litt olje, litt yoghurt og en teskje sukker. Sannsynligvis mest av dette melet:




Ganske løs deig som helles rett i formen. Stekt på 200 grader.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

8.oktober - nemåne (94%)

Sammenligne mel

6.oktober - fullmåne