8.oktober2017
Dette er det
beste brødet jeg har bakt. Det bakte jeg 29. eller 30. september ved stigende
ca. halv måne – 2 surdeigsbrød. Og det var de første jeg bakte på bakestein –
bortsett fra de som jeg lot heve på en kald stein, så de satte seg fast. Jeg
brukte polenta-maismel under, fordi jeg hadde ikke noe annet. Ca. 1/3 grovt og
2/3 fint mel – minst. Sikkert noe mere fint som ble tilsatt i knaprosessen. Husker
dessverre ikke hva slags mel det var (økologisk?). Brødet var ganske lite da
jeg knadde det ut, men det hevet seg bemerkelsesverdig under baking. Kanskje
det er lurt å bake små brød, så de ikke
eser ut til alle kanter og blir flatt?
Dette brødet
er et av de første jeg bakte med surdeig. Bakt med form og bakepapir, for at
det ikke skal sette seg fast. Fryst ned, og bildet er tatt flere dager etter at
det er tatt opp igjen. Fortsatt helt ok.
Mye grovt
mel, litt olje, litt yoghurt og en teskje sukker. Sannsynligvis mest av dette
melet:
Ganske løs
deig som helles rett i formen. Stekt på 200 grader.




Kommentarer
Legg inn en kommentar